Kwaliteitsjaarverslag – Tandartspraktijk Bolhuis, Holten & Selier – Amsterdam

Kwaliteitsjaarverslag

Kwaliteitsjaarverslag 2018 – 2019

van tandartspraktijk

Bolhuis & Holten & Selier

Naam praktijk

Tandartspraktijk Bolhuis & Holten & Selier

Praktijk adres

Marquette 18

Postcode

1081 AG

Plaats

Amsterdam

Telefoonnummer

0206427435

E-mailadres

info@bhtppi.nl

Website

www.bolhuis-holten.tandartsennet.nl

Inschrijfnummer Kamer van Koophandel

52385329

Inhoud kwaliteitsjaarverslag

Inleiding

1. Missie en visie

2. Doelstellingen

3. Producten en diensten

4. Het kwaliteitsbeleid

4.1 Kwaliteit van de uitoefening van het vak

4.2 Kwaliteit van de relatie met de patiënt/consument

4.3 Kwaliteit van de organisatie: bedrijfsvoering en fysieke omgeving

5. Borgen, evalueren en verbeteren

5.1 Borgen

5.2 Evalueren en verbeteren

5.3 Wie zijn wij……10 basisgedachten Praktijk Bolhuis & Holten& Selier

6. Plannen voor het komende jaar

7. Invoering AVG en Privacy verklaring

Inleiding

Voor u ligt het kwaliteitsjaarverslag van Tandartspraktijk Bolhuis &  Holten & Selier.  Binnen onze praktijk wordt hard gewerkt aan het leveren van kwalitatief hoogwaardige tandheelkundige zorg. Met dit kwaliteitsjaarverslag maken we deze inspanningen voor alle belanghebbenden inzichtelijk.

In het hoofdstuk ‘Missie en visie’ geven we inzicht in wat wij als praktijk willen betekenen voor onze patiënten. De visie geeft aan hoe we dit willen bereiken aan de hand van de kwaliteit van onze praktijk en de zorgverleners die er werkzaam zijn. Vervolgens vertalen we dit door naar concrete doelstellingen. We geven een beschrijving van onze doelgroep en onze producten. Gevolgd door een beschrijving van ons kwaliteitsbeleid. Een beschrijving van de samenstelling van ons team maakt hier vanzelfsprekend onderdeel van uit. Op basis van de borging van ons beleid geven we een evaluatie van de afgelopen periode. Uitkomsten van deze evaluatie vertalen we vervolgens in concrete doelstellingen voor het komende jaar.

Wij wensen u veel leesplezier.

1. Missie en visie

Historie

Tandheelkunde praktijk Bolhuis is gestart in november 1986 toen de tandartspraktijk van mevrouw Harmina Wientjes werd overgenomen. Zij moest  haar praktijk plotseling staken vanwege hartklachten. Gelukkig is dat achteraf een juiste beslissing gebleken, want zij is nu, 32 jaar later, nog steeds in goede doen. In november 1987 is de praktijk verhuisd van de Wildenborch naar de Marquette en daar heeft de praktijk zich heel gestaag uitgebreid. Allereerst kwam er een aantal meewerkende collega  tandartsen die tijdelijk aan de praktijk verbonden waren , maar daarnaast kregen ook de mondhygiënistes, die zo belangrijk zijn voor het preventieve traject in de tandheelkunde, een vaste plek in de praktijk. In 1991 werd de privé praktijk van Prof. Guus Flögel, hij was ook decaan van de Tandheelkunde Faculteit in Utrecht, daar aan toegevoegd.

Vanaf 1997 was tandarts Peter Bolhuis ook als universitair  onderzoeksdocent  verbonden aan de afdeling Dental Materials Sciences van het ACTA (Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam), hetgeen in 2004 leidde  tot promotie met het proefschrift met de titel “An in vitro evaluation of core build-up restorations on endodontically treated premolars”. Het proefschrift handelt over de wijze waarop gebitselementen , die een wortelkanaalbehandeling hebben ondergaan, het beste opgebouwd en gerestaureerd kunnen worden. Als student raakte Maartje Holten betrokken bij het  promotieonderzoek  en schreef over dit onderwerp haar afstudeerscriptie. Na een jaar in verschillende praktijken te hebben waargenomen, raakte ook zij verbonden aan de praktijk op de Marquette  en maakt inmiddels sinds 2002 deel uit van de tandheelkunde maatschap Bolhuis & Holten & Selier. Tandarts Holten heeft zich met behulp van post academisch onderwijs bekwaamd en toegelegd op esthetische tandheelkunde en heeft veel affiniteit met kindertandheelkunde.

Na de promotie blijft tandarts Bolhuis, eerst als  universitair docent en later als gastdocent verbonden aan het ACTA en wordt hij door tandarts/implantoloog  collega Herman Hosman, voormalig universitair docent en hoofd van de afdeling implantologie, opgeleid tot tandarts/implantoloog. In juni 2008 wordt de opleiding afgerond en volgt  officiële erkenning en registratie als tandarts/implantoloog  door het NVOI (Nederlandse Vereniging Orale Implantologie). Tandarts Bolhuis treedt daarna tevens toe tot de maatschap Implantologie Amsterdam en was tot 1 maart 2013 een dag per week werkzaam in deze praktijk op de Stadionweg. Daarna is ook het chirurgische deel van alle implantologische behandelingen volledig binnen de praktijksetting op de Marquette plaats gaan vinden. Naast de klinische werkzaamheden geeft tandarts Bolhuis ook regelmatig lezingen in het kader van postacademisch tandheelkundig onderwijs.

In de eerste maanden van 2012 vond er in de praktijk Bolhuis & Holten een grote verbouwing plaats en nam collega Tiddo Folmer, tandarts parodontoloog/implantoloog in Amsterdam en ook al meer dan 40 jaar verbonden aan de afdeling Parodontologie van het ACTA, zijn intrek in onze praktijk. In juni 2014 heeft Tiddo tijdens een receptie, waarbij ook een prachtig klassiek concert plaats vond, afscheid genomen van zijn patiënten maar ook van de medewerkers van de afdeling Parodontologie en onze praktijk. Zijn balieassistente Jos  Dijkslag is mee verhuist naar onze praktijk  en nog steeds werkzaam  in onze de praktijk. Marijke Pelger, ook zeer vele jaren werkzaam als mondhygiëniste bij Folmer, heeft  daarop ook besloten terug te keren in de praktijk en haar mooie beroep weer op te pakken. In het najaar van 2017 heeft  zij  dan  uiteindelijk  toch een punt gezet achter haar lange loopbaan en is ons preventieve tandheelkunde team naast Sally Nijland en Nasrin Damghani versterkt met een drietal jonge ambitieuze mondhygiënistes, respectievelijk Kicky Sijbrands, Fatima Miskin en Sylvia Liu.

Het is voor onze praktijk  elke dag weer een mooie uitdaging de goede zorg die Tiddo Folmer gedurende 30 jaar aan zijn patiënten heeft geleverd, te continueren. Ook de patiënten van collega tandarts Jaap Lankhof, die net zoals Tiddo Folmer tijdelijk bij ons heeft gewerkt en per 1 januari 2016 met pensioen is gegaan, kunnen op deze wijze ook van dezelfde goede zorg worden voorzien als zij bij tandarts Lankhof gewend waren. Om die reden werd ons team in het najaar van 2017 versterkt  met een jongere collega Eva Selier.  Eva Selier hebben wij na de afronding van haar opleiding gedurende  twee jaar kunnen volgen en kunnen zien dat zij de over een mindset beschikt die goed bij onze praktijk filosofie past. Wij zijn daarom blij dat  zij ons tandartsen team  is komen versterken..

Visie van de praktijk

Wij vullen onze missie in door met gekwalificeerd personeel te werken en dit evidence-based te doen in een professionele omgeving. De tandheelkundige tarieven spelen daarbij helaas een rol. Hieronder wat extra info over alle veranderingen in deze het afgelopen jaren.

Einde experiment vrije tarieven en onze overwegingen

Dat het experiment van minister Schippers al in een vroeg stadium de nek wordt omgedraaid bekijken wij met gemengde gevoelens. Aanvankelijk hadden wij niet zoveel op met de vrije tarieven omdat ons inziens de marktwerking in de zorg echt niet een tovermiddel is dat louter positieve effecten sorteert. Immers, goede patiëntenzorg komt vooral voort uit mensen die hun energie aanwenden voor goed vakmanschap en empatisch vermogen en niet uit commerciële oneliners, prijslokkertjes of wervingscampagnes om een patiënt over de streep te trekken om een bepaald behandelplan te laten uitvoeren. Het voordeel was echter dat zichtbaar werd dat er duidelijke prijsverschillen waren tussen de verschillende tandheelkundige zorgverleners, dit op grond van praktijksetting, behandelniveau of specialisatiegraad, ofwel praktijkcultuur waarin meer of minder tijd wordt genomen voor meer of minder complexe behandelingen. Ook werd de tandheelkundige professie gedwongen prijsbewuster te kijken naar de inkoop en kwaliteit van verbruiksmaterialen en tandtechnische werkstukken.

Wetend hoeveel tijd aan deze omslag door de tandartsen zelf, maar ook door software bedrijven, websitebouwers, verzekeringsmaatschappijen etc. etc. besteed is, vinden wij het beschamend dat zo’n experiment na een aantal maanden al weer stop werd gezet. Het maakt helaas duidelijk dat de politiek, althans in ieder geval ten aanzien van dit metier,  feitelijk  onbetrouwbaar is en slechts handelt bij de waan van de dag, gevoed door machtspelletjes, slechte steekproeven en de mening van de pers. De afgelopen jaren wees uit dat dit korte experiment in zoverre een positieve bijdrage heeft geleverd dat er in de huidige tijd van digitalisering wel veel meer info over de tandheelkunde beschikbaar is gekomen. Waarderingen op zorgbeoordeling sites behoren daar ook toe. Helaas moeten die, net zoals in andere sectoren met de nodige scepsis worden bekeken, omdat sommige hoge of lage waarderingen geheel niet conform de waarheid zijn. Er zijn bijvoorbeeld collegae die meer complexe casussen behandelen dan anderen. Inherent hieraan wordt de kans op een mislukking c.q. negatieve waardering ook groter. Een ander aspect is dat veel waarderingen anoniem  zijn, waardoor absoluut niet te achterhalen is wie die waarderingen heeft geplaatst. Ons ziens is mond op mond reclame, letterlijk en figuurlijk, nog altijd de beste manier om te beoordelen op wat voor niveau zich de tandheelkundige zorg in een praktijk zich bevindt.

Actueel is op dit moment de discussie over de curatieve (borende) mondhygiënistes (mondzorgkundige). Bij ons in de praktijk houden de mondhygiënistes zich louter bezig met preventieve zorg. Daar hebben zij de handen vol aan, temeer daar wij van meet af een zeer  actief preventief beleid nastreven. De beste behandeling is immers geen behandeling, dus als we met een goede mondhygiëne (in brede zin lifestyle) kunnen voorkomen, heeft dat altijd de voorkeur. Op zich hebben wij niets tegen een curatieve (borende) mondhygiëniste (mondzorgkundige), het betreft overigens alleen kleine nieuwe caviteiten, maar dan wel graag in een praktijk setting samen met een tandarts!

Vrije tarieven      

Een voordeel van de vrije tarieven had moeten zijn dat het  voor de patiënt inzichtelijk werd dat er aanzienlijke prijsverschillen waren tussen de verschillende tandartsen. Helaas was voor de patiënt moeilijk te begrijpen waar die prijsverschillen nu precies vandaan kwamen en wat nu werkelijk de prijs/kwaliteit verhouding was van de geboden patiëntenzorg in kwestie. Die prijsverschillen zijn deels ontstaan omdat de NZa (Nederlandse Zorgautoriteit) een ongelukkig samengestelde tarievenlijst aan de tandartsen had opgelegd. Hierdoor werd een goede specificatie op de nota voor het geleverde werk onmogelijk en daarmee waren bepaalde kwaliteit- en restauratiekenmerken niet meer in beeld voor de patiënt.

Neem bijvoorbeeld een composietrestauratie. Vóór de “vrije-tarieven-tijd” werden handelingen en kosten apart gecodeerd van bijvoorbeeld cofferdam (het rubberen lapje dat zo doeltreffend is voor een goede isolatie en daarmee betere omstandigheden creëert om een goede adhesieve restauratie te vervaardigen), het etsen van tandweefsel ten behoeve van goede hechting van de restauratie, de verdoving en het diep excaveren (bij ver voortgeschreden cariës). In het jaar 2012, het jaar van de vrije tarieven, moest dat allemaal in één tarief worden opgenomen.

Die tarieven moesten door iedere tandarts zelf worden bepaald en daarbij werd dikwijls uitgegaan van een “worst case” scenario omdat er anders in geval van een complexe casus  te weinig in rekening gebracht zou kunnen worden. Het gevolg hiervan was dat er een verhoging van de tarieven voor een vulling kwam die, naar mate de behandeling minder complex bleek, naar beneden werden bijgesteld. De praktijken die een extreem lage prijs voor hun behandelingen hanteerden, calculeerden anders, wellicht  door minder tijd te nemen voor de vervaardiging van een restauratie, minder gekwalificeerde hulpkrachten tandheelkundige handelingen uit te laten voeren ofwel minder of geen gebruik te maken van bepaalde hulpmiddelen en materialen die bijdragen aan een duurzame restauratie.

Bovendien is bij het restaureren van gebitselementen van groot belang het streven naar behoud van gezond tandweefsel. Dit lijkt makkelijk maar is juist vaak extra tijdrovend en vraagt ook om vergrotingshulpmiddelen zoals een loepbril of een microscoop.  De materiaalkundige ontwikkelingen in de laatste decennia hebben het mede mogelijk gemaakt veel spaarzamer met tandweefsel om te gaan. Bij de toepassing van deze materialen moet echter veel zorgvuldiger worden gewerkt dan met het vroegere amalgaam. Wat dat betreft is tandheelkunde behalve een wetenschappelijk vak, waarbij weloverwogen bij de indicatiestelling moet worden stil gestaan, ook een zeer ambachtelijk vak dat elke keer weer een beroep doet op de handvaardigheid en concentratie van de behandelaar en de medewerking van de patiënt.

Kortom, dit alles kost tijd…., net zoals het tijd kost om een mooie kast te vervaardigen en iedereen weet dat de ene kast de andere niet is! Het is zeer spijtig dat het onze beroepsgroep en de NZa maar niet wil lukken hierover op een open en constructieve wijze van gedachten te wisselen waardoor er een tarievenlijst ontstaat die in overeenstemming is met de geleverde kennis en kunde. Daarnaast zou men moeten onderkennen dat er verschillende kwaliteiten in het tandheelkunde landschap te koop zijn, helemaal geen schande en pure realiteit! Het zou zo moeten zijn dat er binnen de tariefstructuur ruimte wordt gelaten aan tandartsen die meer tijd en zorg besteden aan een restauratie of aan het opstellen van een passend behandelplan dan gemiddeld. Sommige mensen denken in die gevallen al gauw over innovatie, maar dat is slechts een deel van het verhaal. Een nieuw apparaat garandeert immers nog geen betere zorg, soms is dat zelfs maar schijn en vormt daarmee een illusie. De NZa heeft recentelijk een uitgebreid onderzoek gedaan naar de inkomsten en uitgaven binnen de tandheelkundige praktijk in een, naar hun zeggen, aselecte steekproef. De uitkomsten van dat onderzoek hebben helaas weinig opgeleverd,  waarschijnlijk vooral ook door de enorme diversiteit van de verschillende praktijkorganisaties (denk aan solopraktijken versus grote instituten en alles wat zich daar tussen in bevindt).  Tot nader order wordt er met de huidige tariefstructuur  gewerkt, waarin telkens kleine aanpassingen en  prijsindexering en worden aangebracht. Enige tijd geleden  zijn er veel krantenartikelen verschenen over het effect van de veranderingen in ons zorgstelsel, met daarbij vooral ook de focus op marktwerking in de zorg. Wat helaas vooral opvalt in deze artikelen is dat verantwoordelijke bestuurders in kwestie hun straatje trachten schoon te vegen, in plaatst van de effecten (en daarmee zichzelf) objectief de spiegel voor te houden. De zogenaamde concurrentie tussen de zorgverzekeraars staat wat ons betreft ook nog steeds ter discussie. Een voorbeeld hoe het anders kan is Zweden. Daar is slechts een enkele ziektekostenverzekeraar voor de tandheelkunde en met ook een enkele lijst voor tarieven en vergoedingen. Dit gegeven in combinatie met vrije tandarts tarieven zorgt ervoor dat elke patiënt eenvoudig kan zien of en hoeveel  hij of zij zelf moet bijdragen aan een behandeling. Een ander voordeel hiervan is dat er een geweldige databank met tandheelkundige gegevens ontstaat, die kan worden aangewend voor wetenschappelijk onderzoek.

Wettelijk zijn wij verplicht u middels een begroting in te lichten over de behandelkosten indien deze de € 250 overschrijden. Aangezien dat ook mondeling is toegestaan, zullen wij proberen dat in die gevallen ook consequent te doen en daar een notitie van te maken in uw behandelkaart. Bij grotere behandelingen (bedragen boven de € 1000) zullen wij u , zoals u al gewend bent van ons, een schriftelijke begroting toesturen per post of per mail.

2. Kwaliteitsdoelstellingen 2016

Hieronder worden de doelstellingen van de praktijk beschreven op basis van de volgende driedeling:

  • Kwaliteit van de uitoefening van het vak
  • Kwaliteit van de relatie met de patiënt/consument
  • Kwaliteit van de praktijkorganisatie

Doelstellingen ten aanzien van de kwaliteit van de uitoefening van het vak

  • Goede communicatie met de patiënt.
  • Goede werk – omgeving en atmosfeer.
  • Continue bijscholing.
  • Goede preventieve zorg.

Doelstellingen ten aanzien van de relatie met de patiënt/consument

  • Telefonische bereikbaarheid van 8:00-17:30 uur
  • Informatieve website en veilig e-mail verkeer.
  • Veel aandacht voor lange termijn visie gebit bij intake.
  • Heldere behandelplannen voorafgaand aan behandeling.
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding.

Doelstellingen ten aanzien van de kwaliteit van de praktijkorganisatie

  • Duurzame arbeidsrelaties.
  • Moderne inrichting en adequate hard, en software.
  • Wekelijks werkoverleg.
  • Goede onderlinge werkverhoudingen en motivatie.

3. Doelgroep en diensten

3.1 Doelgroep

Onze praktijk richt zich op de volgende doelgroep(-en):

  • Patiënten uit het gehele land
  • Kinderen
  • Verwijzingen voor parodontologie en implantologie
  • Ouderenzorg

3.2 Producten en diensten

Onze praktijk biedt deze doelgroep(-en) de volgende producten en diensten aan:

  • Algemeen tandheelkunde
  • Preventieve tandheelkunde.
  • Implantologie en parodontologie
  • Kindertandheelkunde
  • Bijzondere  tandheelkunde

4.  Het kwaliteitsbeleid

4.1 Kwaliteit van de uitoefening van het vak

Hieronder geven we een overzicht van ons team. Per functie geven we een beschrijving van de taken en door deze discipline ondernomen activiteiten in 2018 gericht op deskundigheidsbevordering en/of het realiseren van doelstellingen  in 2019.

4.1.1. Tandartsen

Aantal in deze praktijk: 3

Taken:

Algemene tandheelkunde.
Kindertandheelkunde.
Parodontologie
Implantologie

Deskundigheidsbevordering:

Het volgen en geven van postacademiaal onderwijs.

In de bijlage is een overzicht opgenomen van alle tandarts(-specialisten) die sinds  2017 in onze praktijk werkzaam zijn met bijbehorende kwaliteitsactiviteiten.

4.1.2. Mondhygiënistes

Aantal in deze praktijk: 5

1  [in opleiding en werkzaam als mondhygiëniste]

Taken:

Preventieve tandheelkunde en parodontale zorg.

Deskundigheidsbevordering:

Het volgen van postacademiaal onderwijs
Intercollegiaal overleg

Op internet is een overzicht van de in deze praktijk werkzame mondhygiënistes terug te vinden.

4.1.3 Assistenten

Ons team van medewerkers kenmerkt zich ons inziens niet alleen door diversiteit, maar ook door betrokkenheid. Tandheelkunde is een ambachtelijk vak, waarbij de leek wellicht weleens denkt dat het gaat om het dichten van een gat, maar feitelijk gaat het om processen waarbij talloze kleine stapjes en een juiste keuze van materialen een bijdrage leveren aan de uiteindelijke kwaliteit. Immers, binnen de tandheelkunde worden talloze materialen gebruikt, allemaal met hun eigen specifieke toepassingsgebied en  onze medewerkers realiseren zich dat. Middels nascholing, maar vooral ook door onszelf continu te toetsen en daadwerkelijk te weten waarom en hoe we moeten handelen om de processen goed te laten verlopen, wordt getracht een optimaal behandelresultaat te realiseren. Wij werken ook met getalenteerde buitenlandse medewerkers, die de Nederlandse taal misschien niet tot in de puntjes beheersen, maar dat doet niets af aan hun “know how” en hun  “commitment” met het vak tandheelkunde en natuurlijk de patiënt. Mocht u dat anders ervaren, dan staan wij altijd open voor eventuele aanwijzingen voor verbeteringen onder het credo “twee weten meer dan één”.

Aantal in deze praktijk: 5

Taken:

Assistentie van de tandartsen.
Balie werkzaamheden
Financieel administratie

Deskundigheidsbevordering:

Onderwijs en praktijkcursussen.
Intercollegiaal overleg.

Op internet is een overzichtfoto van de in deze praktijk werkzame assistenten terug te vinden.

4.1.5. Overige medewerkers

Aantal in deze praktijk: Geen

Taken:

n.v.t.

Deskundigheidsbevordering:

n.v.t.

4.2 Kwaliteit van de relatie met de patiënt/consument

Hieronder geven we een globale beschrijving van het zorgproces.

Bereikbaarheid

Openingstijden maandag t/m vrijdag van 8:00 – 17:00 uur.
Telefonisch of per e-mail bereikbaar (020-6427435 of info@tppi.nl)
In de avond en in het weekend opvang van acute pijnklachten

Tandartsspoedpraktijk in het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis (OLVG)

24 uur per dag en 7 dagen per week bellen op tel.: 0900-8602 (EUR 0.45 per gesprek)

Oosterpark 9, 1091 AC Amsterdam

Openbaar vervoer metro 51 en sneltram 5. Bussen 61 en 63.
Parkeer gelegenheid ruim aanwezig tegen betaling 1,40 euro per uur

Fysieke toegankelijkheid

Voorziening voor rolstoelen entree.
Geen invaliden toilet.

Informatie op internet

Eigen website (www.bolhuis-holten.tandartsennet.nl) ter info over onze visie over tandheelkundige zorg, kwalificaties tandartsen, mondhygiënistes en assistentes.

Informatie over behandelingen

Mondelinge toelichting
Brochures
Kosten begrotingen mondeling en/of schriftelijk

Behandelkeuzen

Uitgebreid informed consent en indien nodig verwijzing voor second opinion.

Klachten

Info website en open communicatie om misverstanden weg te nemen en conflicten te voorkomen.

Wachtlijst en wachttijd

Nee.
Wel voornamelijk op recommandatie en verwijzing door collegae.

Patiëntveiligheid

Moderne behandel – en röntgenapparatuur
Standaard gebruik van rubberdam bij restauraties in zijdelingse delen en endodontische behandelingen
Goede praktijk hygiëne (WIP richtlijnen)

4.3 Kwaliteit van de organisatie: bedrijfsvoering en fysieke omgeving

Hieronder geven we een globale beschrijving van het bedrijfsvoeringproces.

Sterke punten

Goede communicatie met de patiënten.
Duurzame arbeidsrelatie van alle werknemers en tandartsen.
Prettige ambiance en atmosfeer
Tandheelkundige zorg op maat met uitstekende  en indien mogelijk wetenschappelijk getoetste gebruiksmaterialen.
Alle tandheelkundige disciplines aanwezig.
Endodontische behandelingen met behulp van microscoop en modernste instrumenten en materialen.

Aandachtspunten

In het weekend en ’s avonds gesloten.

Personeelsbeleid

Openhartig en ambitieus
Jaarlijks evaluatie gesprekken
Jaarlijks gemeenschappelijke activiteit
Actief betrokken bij behandelingen en beleid
Regelmatig werkoverleg

Personeelsveiligheid

Regelmatig update WIP richtlijnen
Lichaamsbescherming door helder beleid bril, mondkapjes, kleding en handhygiëne.

Informatiebeveiliging

Wachtwoord en Zorgmail

Infectiepreventie

Conform de  nieuwste WIP van 2016. Deze nieuwe richtlijnen zijn opgesteld door een    commissie waarin tandarts Bolhuis overigens zelf ook zitting in heeft gehad.

Radiologie

KEW dossier aanwezig

Dossiervorming

Exquise

Afspraken collega’s en ketenpartners

Alle disciplines binnen eigen praktijk aanwezig. In selectieve gevallen verwijzing naar     gespecialiseerde collegae. Geen ketenpartners.

Afspraken leveranciers

Jaarlijkse onderhouds contracten tandheelkundige apparatuur, thermodesinfector, DAC autoclaaf, autoclaaf, airconditioning.

5. Borgen, evalueren en verbeteren

5.1 Borgen

Om de kwaliteit in onze praktijk te borgen, leggen we afspraken als volgt vast: Handboeken voor materialen, behandelprotocollen, praktijkhygiëne en onderhoudscyclus voor apparatuur  aanwezig.

Kwaliteit van de uitoefening van het vak

Om de kwaliteit van de uitoefening van vak te borgen, worden binnen onze praktijk de geldende richtlijnen en bepalingen gevolgd. Voorbeelden van door ons gevolgde eisen en bepalingen:  Alle tandartsen zijn BIG geregistreerd,  nemen deel aan intercollegiaal overleg en zijn lid van  beroepsvereniging KNMT of ANT.  Alle tandartsen en mondhygiënisten zijn ingeschreven bij een klachtenregeling. Alle tandartsen zijn op de hoogte inzake de Richtlijnen Radiologie, Tandletsel,  Opvang tandheelkundige spoedgevallen buiten praktijkuren, het Endoprotocol,het Paroprotocol en het convenant over kindermishandeling.

Behandelstrategie

De afgelopen 25 jaar is er heel veel veranderd in de tandheelkunde. Drie ontwikkelingen springen daarbij vooral in het oog. Allereerst het feit dat de Amerikaan Michael Buonocore, chemicus van oorsprong, een methode heeft ontwikkeld waardoor wij tandheelkundige restauratiematerialen mechanisch en chemisch kunnen hechten aan tandweefsel. Dit heeft geleid tot de adhesieve tandheelkunde , waardoor wij nu in staat zijn  te restaureren met veel meer behoud van tandweefsel. Bijkomend voordeel is dat betreffende materialen veelal tandkleurig zijn, waardoor de restauraties esthetisch veel fraaier zijn dan de vroeger  veelvuldig vervaardigde amalgaam vullingen. De tweede ontwikkeling betreft de opkomst van tandheelkundige implantaten,  geïntroduceerd door de Zweedse orthopedisch chirurg  Per-Ingvar Brånemark , die ontdekte dat een titanium schroef middels osseointegratie kan worden verankerd in bot. Beide fenomenen hebben  een belangrijke plaats ingenomen in de huidige tandheelkunde en spelen een grote rol bij de bepaling van behandelmethode en indicatiestelling. Tenslotte is ook de introductie van de tandheelkundige behandelmicroscoop noemenswaardig. Hierdoor zijn wij nu in staat wortelkanaalbehandelingen uit te voeren onder sterke vergroting en met een goede belichting binnen in het gebitselement. Daardoor kunnen wij  het wortelkanaalstelsel beter reinigen en vullen, waardoor er betere resultaten behaald worden dan vroeger. De behandelingen kosten echter veel tijd en de gebruikte instrumenten, apparatuur en materialen zijn kostbaar.

Hoe fraai en mooi oplossingen met deze nieuwe benaderingen ook zijn, het belangrijkste is dat zowel tandarts als patiënt zich realiseren dat wij de natuur niet kunnen verbeteren. Dat betekent dat gave gebitselementen altijd de gouden standaard zijn. De preventieve tandheelkunde, die bij ons  in de praktijk meestal door onze mondhygiënistes  wordt uitgeoefend door het geven van mondhygiëne/voeding instructies en het doen van mondhygiëne behandelingen , dragen wij dan ook zeer hoog in het vaandel. Zelfs enige mate van overbehandeling in deze is hier ons inziens acceptabel omdat bij een adequate mondhygiëne  de kans op cariës en tandvleesaandoeningen significant afneemt en ook de levensduur van tandheelkundige restauraties wordt verlengd.

Het grootste deel van onze patiënten bezoekt tweemaal per jaar de mondhygiëniste, een klein deel eenmaal per jaar. Getracht wordt het organisatorisch zo te regelen dat het mondhygiënistebezoek eenmaal per jaar gecombineerd wordt met de tandartscontrole. Daarnaast zijn er patiënten die drie of vier jaarlijks de mondhygiëniste bezoeken. Dit betreft patiënten met een hoog cariësrisico maar vooral ook patiënten die gevoelig zijn voor parodontitis, een ziekteproces dat ervoor zorgt dat de verankering van het gebitselement in het bot verloren gaat. Juist bij deze laatste groep is wetenschappelijk aangetoond dat een drie en soms vier maandelijkse professionele reiniging van het tandworteloppervlak en regelmatige instructies om een zeer hoog mondhygiëne niveau te realiseren het afbraakproces een halt toe kunnen toeroepen. Om dit alles zorgvuldig in het oog te houden, worden ook jaarlijks tandvleesmetingen verricht en vastgelegd in een pocketstatus, dit in het kader meten is weten.

Een laatste aspect dat een bijdrage aan kan leveren aan een goede mondgezondheid is de stand en positie van de gebitselementen. Orthodontie kan soms wenselijk zijn in deze, te einde reinigbaarheid, functionaliteit ofwel  esthetiek te verbeteren. Een klein deel van de orthodontie wordt in onze eigen praktijk uitgevoerd en een groot deel wordt verwezen naar gedegen orthodontiepraktijken zoals Orthodontie Amstelveen en Bokhout en Prahl in Amsterdam.

Indien er toch een behandelindicatie is voor een nieuwe restauratie  of de vervanging van een oude restauratie, is het ons inziens van groot belang zorgvuldig af te wegen welk type restauratie of soort restauratiemateriaal het meest geschikt is. Hierbij spelen zaken als esthetische wensen , mondmilieu (speeksel en voeding), kauwkrachten, parafuncties (bv. tandenknarsen) en ook leeftijd een belangrijke rol . Ons voornaamste uitgangspunt  is daarbij om te proberen zoveel mogelijk van het oorspronkelijke tandweefsel te behouden, simpelweg omdat wij uit de tandheelkunde literatuur weten dat het behoud van  tandweefsel een belangrijke factor is voor de overleving van een gebitselement op lange termijn. In die gevallen waarbij er duidelijk zo’n afweging gemaakt moet worden, zullen wij proberen u zo goed mogelijk inzicht te geven in de voors en tegens van bepaalde oplossingen, zodat ook voor u duidelijk is hoe en waarom wij tot een bepaald advies dan wel  keuze komen.  Met de huidige tandheelkundige restauratiematerialen is het, vaker dan in het verleden, ook bij grotere caviteiten mogelijk om directe restauraties (veelal composiet) te vervaardigen, zonder daarbij de hulp te hoeven inroepen van een tandtechnicus. Dat heeft als voordeel dat  techniekkosten worden beperkt, dat er meestal meer van het tandweefsel kan worden gespaard en dat het werk in 1 zitting kan worden afgerond. Wel is het zo, dat om een goede vormgeving,  afsluiting en esthetiek te realiseren, de vervaardiging van dit soort restauraties soms tijdrovend kan zijn.

Echter, in lang niet alle gevallen kunnen wij alles oplossen met directe restauraties en doen wij een beroep op een team van zeer goede technici, waarbij een ieder zijn specialiteit heeft. Nederlandse laboratoria als Vreken, Precidental, Oral Design Center Holland en Bosboom staan ons hierin al jaren terzijde en doen telkens weer hun uiterste best om het optimale resultaat te behalen.

Wat betreft de keuze van gebruikte materialen, direct of indirect, baseren wij ons op wetenschappelijke literatuur variërend van laboratorium studies, klinische studies tot aan systematische reviews en meta-analyses,  maar ook klinische expertise speelt een zeer belangrijke rol.  In dit kader doen wij absoluut geen concessies ten aanzien van de kwaliteit. Voor het gebruik van metaallegeringen (bij bv. goudporselein kronen of goud onlay restauraties) betekent dit dat voor dit doeleinde alleen voor titanium of de op dit moment helaas zeer kostbare, hoog edele variant, wordt gekozen.

Kwaliteit van de relatie met de patiënt/consument

Om de kwaliteit van de relatie van met de patiënt te borgen volgen we de geldende richtlijnen en bepalingen. Voorbeelden van door ons gevolgde eisen en bepalingen: Praktijkwijzer Second opinion, Gedragsregels tandarts(-specialist), Deelname Peilstation, Patiënteninformatie, Eigen praktijkwebsite

Kwaliteit van de organisatie: bedrijfsvoering en fysieke omgeving

Om de kwaliteit van de organisatie te borgen volgen we de geldende richtlijnen en bepalingen. Voorbeelden van door ons gevolgde eisen en bepalingen: Richtlijn Infectiepreventie, Richtlijn Horizontale verwijzing, Richtlijn Samenwerking tandtechnicus, Afspraken samenwerking mondhygiënist, Prikaccidentenregeling

5.2 Evalueren en verbeteren

Evalueren van ons beleid is belangrijk, wij doen dit door Evalueren signalen patiënten/consumenten, Evalueren van klachten, Evalueren van complicaties, Interne evaluaties/audits, Deelnemen aan IQual bijeenkomsten, Intercollegiaal overleg, verbouwing en modernisering van praktijkinterieur en apparatuur
Updaten van apparatuur in de 4 behandelkamers
Updaten sterilisatieruimtes en de aanschaf van een nieuw OPT apparaat (betere beeldkwaliteit en minder röntgenstraling)
Update materialen voor behandeldisciplines met implantologie en parodontologie

Dit heeft geresulteerd in de volgende evaluatie:

Evaluatie van de kwaliteit van de uitoefening van het vak

Maandelijks overleg om processen te verbeteren en bij te sturen
Onderlinge visitatie studieclub

Evaluatie van de kwaliteit van relatie met de relatie patiënt/consument

Vernieuwen van de website en hogere bezetting telefoon en balie.

Evaluatie van de kwaliteit van de organisatie: bedrijfsvoering en fysieke omgeving

Updaten van praktijkinterieur en apparatuur
Updaten sterilisatieruimtes

Aanschaf van een nieuw OPT apparaat (betere beeldkwaliteit en minder röntgenstraling)
Update materialen voor behandeldisciplines met implantologie en parodontologie

5.3 Wie zijn wij……10 basisgedachten Praktijk Bolhuis & Holten & Selier

Als leidraad voor al onze medewerkers hebben wij 10 basisgedachten opgesteld. In het kader van de transparantie geven wij u hieronder inzicht in deze  leidraad. Mist u daadwerkelijk iets of mocht u bepaalde zaken aantreffen waar u zich in het geheel niet kunt vinden, dan horen wij dat graag van. Een goede feedback in deze kan immers juist tot verberingen leiden.

1. Wij kunnen in onze praktijk in principe IEDERE patiënt helpen, ofwel in huis, ofwel door te verwijzen naar specialisten. Wij kunnen de regie nemen in ieder te saneren gebit en de nazorg daarvan. Daarbij moeten alle behandelopties overwogen worden, al dan niet in overleg met collegae/specialisten. De opties moeten duidelijk aan de patiënt voorgelegd worden en volgens het “informed consent” kom je samen met de patiënt tot een behandelplan, dat duidelijkheid en overzicht creëert over de prognose en kosten van de verschillende behandelopties.

2. Wij proberen ons zo goed mogelijk te verplaatsen in de persoonlijke omstandigheden van een patiënt. Wie je ook tegenover je hebt, heb begrip voor levensfase, werkomstandigheden, prive omstandigheden, gezondheid, leeftijd, financiële situatie en gezinssituatie. Probeer, rekening houdend met deze omstandigheden, samen met de patiënt tot een optimaal behandelplan te komen en hierbij het gezonde gebit niet uit het oog te verliezen. Leg uit wat consequenties zijn van die omstandigheden als daardoor van het ideale plan moet worden afgeweken. Zoek ook bij (in eerste instantie) stuggere patiënten naar openingen en toon empathie.

3. Wij zijn HULP verleners. Verzorgend. Iemand komt bij je met een probleem: ben bereid de zorg en afwikkeling daarvan op je te nemen, met alle facetten die daarbij horen.

4. Voor ALLE problemen in het gebit is een OPLOSSING. De uitdaging is dat wij met onze kennis, kunde en collegiale contacten deze helder in kaart brengen en al dan niet zelf uit voeren.

5. Erken dat je nooit te oud bent om te leren. Morgen weet je meer dan gisteren Je bent nooit bij een eindstreep in je leerproces, het gaat altijd door.

6. Twee weten meer dan één, overleg, overleg en overleg!!! Laat in dat geval een patiënt ook weten dat je overlegt en koppel de opbrengst ervan persoonlijk terug aan de patiënt. Iedere patiënt zal het waarderen dat je gebrek in kennis erkent en dat er tijd aan een oplossing wordt besteed. Iedere patiënt zal het positief ervaren als je zelf terugbelt omdat ze dat het gevoel geeft dat jij de zorg voor hun probleem (deels) hebt overgenomen en de patiënt begeleidt in het vinden van een goede oplossing.

7. Om de HULPVRAAG te ontvangen moet je rust hebben in je gestel. Probeer neutraal te staan tegenover de soms emotionele/heftige regen van klachten of vragen waarmee een patiënt over de drempel kan komen. Probeer in alle rust overzicht en de essentiële kernvragen te formuleren, ongeacht wie je tegenover je hebt. Kortom, verzamel informatie  en probeer de feiten zuiver te krijgen. Neem de ruimte om niet direct een antwoord te hebben als het ingewikkelder ligt, en spreek dan duidelijk een tijdstip af waarop je kan terugkomen met antwoorden op de hulpvragen (telefonisch en indien uitgebreid door middel van een extra afspraak).

8. Toon respect voor de jarenlange zorg van Tiddo en Jaap of andere goede collegae. Respecteer dat er wellicht (kleine) andere zienswijzen waren. Er is door hen jarenlang toegewijde zorg besteed en in de meeste gebitten duidelijk met rust een weloverwogen behandelstrategie gecreëerd. Indien je denkt dat je een andere kant op moet, laveer dan voorzichtig naar een andere richting, wellicht ook in overleg met collega’s.

9.Ga pas weg uit de praktijk als alles is afgerond. Alle briefjes behandeld, de BW en pocketstatussen in de sterilisatiekamer zijn bekeken, aantekeningen bij de behandelingen en op  het gele briefje zijn duidelijk bijgewerkt. Tenslotte worden alle patiënten, die wat persoonlijke noot behoeven, door ons zelf gebeld. Jos en Leny kunnen bellen louter voor het vastleggen van afspraken, de tandarts heeft de regie en is degene die aan de patiënt uitlegt waarom een behandeling geïndiceerd is.

10. Iedere tandarts heeft zo zijn specifieke expertise en kan daar in uit blinken. Echter, zonder duidelijke communicatie met de patiënt over het  behandelplan en -beleid doen wij onze patiënten en uiteindelijk ook onszelf tekort. Immers, behalve de technische aspecten van de behandeling van een gebitselement,  telt vooral ook het beleid aangaande het gehele gebit en de patiënt die daar aan vast zit.

6. Plannen voor het komende jaar

Voor het komende jaar zijn de volgende doelstellingen geformuleerd

Doelstellingen ten aanzien van de kwaliteit van de uitoefening van het vak

Stabilisering en  verdere integratie van nieuwe mondhygiënistes en tandarts Selier

Digitalisering dossiers, effectueren veilig E-mail verkeer (via Zorgmail)

Bijscholing nieuw personeel

Studieavond voor verwijzers

Patiëntenenquête voor goede reflectie

Rekeningen via Factoring bedrijf om meer aandacht aan patiënten te kunnen besteden bij de     balie

Doelstellingen ten aanzien van de relatie met de patiënt/consument

Digitaliseren verzending behandelplannen gebeurd reeds, alleen op verzoek gebeurd dit nog     per post.

Toekomst

Wij hopen wederom  ten zeerste dat er dit jaar een constructieve dialoog met de NZa op gang komt waaruit een verbeterde tarievenlijst tot stand komt waarin er ruimte wordt geboden voor patiënt en tandarts samen die kwalitatieve keuzes voor de verzorging van het gebit te maken die zij wenselijk vinden zonder daarbij gehinderd te worden door een regelgeving die een ieder dwingt  tot middelmaat. Helaas is er ook weer recentelijk overlegrondes gebleken dat hier vooralsnog geen uitzicht op is, maar wie weet kan er in toekomst alsnog een goede inhoudelijke discussie ontstaan met  een daarbij behorende positieve uitkomst.

Rol zorgverzekeraars

Het zal niemand ontgaan zijn dat sommige zorgverzekeraars hun premies hebben verhoogd. In ieder geval geldt dat vaak voor de tandheelkundige verzekeringen. Ten aanzien van de tandheelkunde wordt u  hiermee eigenlijk beet genomen, u krijgt namelijk relatief minder vergoed en dat terwijl de premies omhoog zijn gegaan! In dat opzicht is het wellicht interessant te weten dat in 2011 het totaal aan ontvangen tandheelkundige verzekeringspremies (ca. 1,6 miljard) door de verzekeraars al vele miljoenen meer was dan het totaal aan uit te betalen vergoedingen (ca. 1,2 miljard). Wij raden u daarom aan zorgvuldig te overwegen of een tandheelkundige verzekering in uw geval wel nuttig is. Indien u in staat bent voldoende liquiditeit (een financieel reservepotje) aan te houden om af en toe een iets grotere uitgave op te vangen en bereid bent te investeren in goed onderhoud door regelmatig een van onze mondhygiënistes te bezoeken, is de kans vrij groot dat u zonder verzekering beter af bent. Wij zullen van onze zijde bij elke controle voor u inzichtelijk proberen te maken, wat er in de komende periode te verwachten valt. Uiteraard kunnen wij zaken niet voor 100% uitsluiten, maar wij kunnen onze expertise wel gebruiken om u zo goed mogelijk  inzicht te geven in uw eigen gebitssituatie.

Afhandeling declaraties

Voor de patiënten met een tandheelkundige verzekering werden in 2011 de declaraties voor een groot deel rechtstreeks (digitaal) met de verzekeraars afgehandeld, dit in een poging om de administratieve last te verminderen. Sinds 2016 is er  slechts gedeeltelijk  de mogelijkheid de declaraties digitaal met de verzekeraar af te wikkelen. Voor het deel dat de verzekeraar niet vergoed (afhankelijk van de polisvoorwaarden verschilt dit per verzekeraar) ontvangt u van hen een aparte nota. Nogmaals, dit geldt alleen voor patiënten met een aanvullende tandartsverzekering en voor patiënten jonger dan 18 jaar.

Halverwege 2017 zijn wij na herhaaldelijk verzoek begonnen met de nota’s digitaal per e-mail te verzenden. Helaas komen wij hierbij de nodige obstakels tegen, waaronder  wisselende e-mail adressen en spam boxen. Deze wijze van het versturen van de nota’s zal echter sowieso van korte duur zijn in verband met de nieuwe privacy wetgeving, de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Deze wordt vanaf 25 mei a.s. gehandhaafd en vervangt de Wbp (Wet bescherming persoonsgegevens). Daarom zijn wij helaas genoodzaakt het declaratie proces uit te besteden aan een factoring bedrijf. Dit voelt en is absoluut minder persoonlijk maar we worden door de Europeesche wetgeving eenvoudig weg gedwongen dit nu te doen. Wij vinden dit oprecht jammer maar het is niet anders!

Doelstellingen ten aanzien van de kwaliteit van de praktijkorganisatie.

Goede werkomgeving consolideren

E-mail verkeer met patiënten beveiligen en optimaliseren

Bijlage: Beschrijving per functionaris

Tandarts implantoloog

Naam:
De heer Dr. HPB Bolhuis

Opleiding:
Tandheelkunde Rijksuniversiteit Groningen 1983
Promotie Onderzoek 1998-2004  ACTA Afdeling Dental Materials Sciences
Promotie 2004 met proefschrift   ’An in Vitro Evaluation of Core Build-up Restorations on Endodontically Treated Premolars’

BIG-registratie:
39020106202

Gevolgde bij- en nascholing:
Implantologie opleiding bij  Dr. H. Hosman Implantologie Amsterdam  2006

Deelname visitatie en/of intercollegiaal overleg:
Studieclub Implantologie Amsterdam
IQual studieclub BVK
Gastdocent ACTA universiteit
Nascholing in binnen en buitenland en intercollegiaal overleg binnen en buiten praktijk

Ingeschreven KRT:
Ja

Beschikt over klachtenregeling:
KNMT-klachtenregeling

Vaccinatie hepatitis B:
Ja

Beschikt over klachtenregeling:
NMT- klachtenregeling

Vaccinatie hepatitis B:
Ja

Tandarts(-specialist) 2

Naam:
Mevrouw  M. Holten

Opleiding:
Tandheelkunde Academisch Centrum  Amsterdam  2001

BIG-registratie:
49054328502

Gevolgde bij- en nascholing:
Postacademiaal onderwijs ACTA Quality  Practice

Deelname visitatie en/of intercollegiaal overleg:
Intercollegiaal overleg binnen en buiten praktijk

Ingeschreven KRT:
Nee

Beschikt over klachtenregeling:
ANT-klachtenregeling

Vaccinatie hepatitis B:
Ja

Tandarts(-specialist) 3

Naam:
Mevrouw  E.A. Selier

Opleiding:
Tandheelkunde Rijks Universiteit Groningen 2015

BIG-registratie:
99921299002

Gevolgde bij- en nascholing:
2015 > Basic Live Support  (juli 2015)
> Stralingshygiëne 5A (dec 2015)
2016 > Intercongres Curacao 2016
> Intercongres Paramaribo 2016
> NVvRT Lustrumcongres 2016
2017 > NVvRT congres 2017
2018 > PAOT Nijmegen cursus sept. 2018
> PAOT Nijmegen cursus dec. 2018

Deelname visitatie en/of intercollegiaal overleg:
Intercollegiaal overleg binnen en buiten praktijk

Ingeschreven KRT:
Nee

Beschikt over klachtenregeling:
KNMT-klachtenregeling

Vaccinatie hepatitis B:
Ja

Mondhygiëniste-1

Naam:

Mevrouw  S.D. Nijland

Opleiding:

Mondhygiënisten opleiding VU (1982)

NVM-registratie:

059100

Gevolgde bij- en nascholing:

NVM-congressen

Infectiepreventie

Radiologie

Deelname visitatie en/of intercollegiaal overleg:

Intercollegiaal overleg binnen en buiten praktijk

Ingeschreven KRM:

Nee

Vaccinatie hepatitis B:

Ja

Mondhygiëniste-2

Naam:

Mevrouw  N. Damghani

Opleiding:

Mondzorgkunde in Amsterdam (ACTA)

NVM-registratie:

993367

Gevolgde bij- en nascholing:

NVM-congressen

Curatieve tandheelkunde (cursus boren)

Deelname visitatie en/of intercollegiaal overleg:

Intercollegiaal overleg binnen en buiten praktijk

Regiobijeenkomst jaarlijks

NVM vergadering en congres

Bijeenkomst vrijgevestigde mondhygiënisten

Ingeschreven KRM:

Ja

Vaccinatie hepatitis B:

Ja

Mondhygiëniste-3

Naam:

Mevrouw  K. Sijbrand

Opleiding:

Mondzorgkunde,  Inholland Amsterdam

NVM-registratie:

Nee

Gevolgde bij- en nascholing:

Nascholing Oral-B event

Deelname visitatie en/of intercollegiaal overleg:

Intercollegiaal overleg binnen en buiten praktijk

Ingeschreven KRM:

Ja

Vaccinatie hepatitis B:

Ja

 

Mondhygiëniste-4

Naam:

Mevrouw  F. Miskin

Opleiding:

Mondzorgkunde,  Inholland Amsterdam

NVM-registratie:

996079

Gevolgde bij- en nascholing:

Dit jaar nog geen gevolgde bij en nascholing

Deelname visitatie en/of intercollegiaal overleg:

Intercollegiaal overleg binnen en buiten praktijk

Ingeschreven KRM:

Ja

Vaccinatie hepatitis B:

Ja

Mondhygiëniste-5

Naam:

Mevrouw  S. Liu

Opleiding:

Mondzorgkunde,  Inholland Amsterdam

Gezondheidswetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam

NVM-registratie:

Nee

Gevolgde bij- en nascholing:

AED + 1e hulp

Deelname visitatie en/of intercollegiaal overleg:

Intercollegiaal overleg binnen en buiten praktijk (met studiegenoten van ACTA)

Ingeschreven KRM:

Ja

Vaccinatie hepatitis B:

Ja

Balieassistente

Naam:

Mevrouw  J. Dijkslag

Opleiding:

Mavo 1973 t/m 1977

Opleiding tandartsassistente

Gevolgde bij- en nascholing:

KNMT bedijfshulp verlening

Vertimart  Exquise Software

Vaccinatie hepatitis B:

Ja

Stoel/balieassistente

Naam:

Mevrouw L. Lugtu

Opleiding:

Bachelor of Computer Science ( Filipijnen)

Gevolgde bij- en nascholing:

KNMT bedrijfshulp verlening

DRS Infectiepreventie  (WIP richtlijnen)

Vertimart Exquise software

Radiologie voor tandartsassistenten

Vaccinatie hepatitis B:

Ja

 

Stoelassistente-1

Naam:

Mevrouw W. Bermas

Opleiding:

B.S. Food Technology  ( Filipijnen)

Gevolgde bij- en nascholing:

DRS Infectiepreventie  (WIP richtlijnen)

Staatsexamen Nederlands als tweede taal

Inburgering cursus

Radiologie voor tandartsassistenten

Vaccinatie hepatitis B:

Ja

Stoelassistente-2

Naam:

Mevrouw J. Lugtu

Opleiding:

Bachelor of Elementary Education  ( Filipijnen)

Gevolgde bij- en nascholing:

Staatsexamen Nederlands als tweede taal

Inb Radiologie voor tandartsassistentenurgering cursus

Vaccinatie hepatitis B:

Ja

Stoelassistente-3

Naam:

Mevrouw S. Lugtu

Opleiding:

Associate in Office management ( Filipijnen)

Management in gezondheidszorg (LOI)

Verpleegkunde (Filipijnen)

Radiologie voor tandartsassistenten

Gevolgde bij- en nascholing:

Staatsexamen Nederlands als tweede taal

Inburgering cursus

Vaccinatie hepatitis B:

Ja

Stagiaire:

Naam:

Mevrouw S. Zimmerman

Derdejaars mondzorgkunde student aan de Hogeschool Inholland te Amsterdam

Opleidingen:

2015 / heden                HBO Bachelor Mondzorgkunde (Dental Hygiëne)

                                   Hogeschool INHOLLAND in Amsterdam

                                   Propedeutisch diploma behaald in oktober 2016

2014 / 2015                  HBO Bachelor Opleiding tot verpleegkundige (Nursing)

                                   Hogeschool van Amsterdam in Amsterdam

                                   Propedeutisch diploma behaald in juni 2015

2011 / 2014                  MBO Middenkader/specialist Tandartsassistent

                                   Regio College in Zaandam

                                   Diploma behaald in juni 2014

2008 / 2010                  MBO Middenkader Toerisme

                                   ROC Hoofddorp

Werkervaringen:

2013 / heden                Tandheelkunde Nellestein

(aug)                            Functie:                                   Tandartsassistente

                                   Voltijd/deeltijd:             Deeltijd, 6 uur per week

                                   Adres:                                     Liendenhof 99

                                   Postcode:                                1108 HE Amsterdam

2013 / heden                Coffee Company Waterlooplein

(jan)                             Functie:                                   Barista

                                   Voltijd/deeltijd:             Deeltijd,

                                   Adres:                                     Waterlooplein 129

Vaccinatie hepatitis B:

Ja

7. Invoering AVG en Privacy verklaring

Privacy- en cookieverklaring Websites

Bij Tandartspraktijk Bolhuis & Holten & Selier, hechten wij groot belang aan de privacy van de gebruikers van de website. Om uw privacy zo goed mogelijk te waarborgen, hanteren wij een aantal kernwaarden.

  • Informeren: Wij willen u zo goed mogelijk informeren hoe en waarom wij persoonsgegevens verwerken. Dat doen wij via deze privacyverklaring.
  • Verzameling beperken: Wij letten er nauw op dat onze verzameling van persoonsgegevens beperkt blijft tot alleen datgene wat echt nodig is voor de goede werking van de website en de door u gebruikte diensten.
  • Geen marketing op basis van persoonsgegevens: Wij geven persoonsgegevens niet uit handen voor marketingdoeleinden en sturen alleen na uw uitdrukkelijke toestemming commerciële mailings.
  • Uw gegevens blijven bij ons: Wij geven uw persoonsgegevens niet door aan andere partijen, tenzij dat nodig is om de gebruikte dienst te kunnen leveren of wanneer wij daar wettelijk toe verplicht zijn.
  • Beveiligen: Wij nemen passende beveiligingsmaatregelen om uw persoonsgegevens te beschermen en eisen dat ook van partijen die in onze opdracht persoonsgegevens verwerken.
  • Wij respecteren uw wettelijke rechten: Op basis van de wet heeft u verschillende rechten. In deze privacyverklaring informeren wij u daarover.

In deze privacyverklaring kunt u lezen hoe wij deze kernwaarden in de praktijk brengen en uw recht op privacy respecteren en beschermen.

Waarvoor gebruiken wij uw persoonsgegevens?

Afhankelijk van de door ons via de website aangeboden diensten kunnen de persoonsgegevens die u via onze website kunt achterlaten worden gebruikt voor de onderstaande doelen.

  • Beheren van uw account en profiel: Indien u ervoor kiest om een account aan te maken vragen wij van u enkele gegevens om dit te realiseren. Denk hierbij aan uw e-mailadres, zelfgekozen wachtwoord, NAW-gegevens, geslacht en uw geboortedatum. Deze gegevens maken het mogelijk voor u om bepaalde diensten op onze website te gebruiken. Door een account aan te maken hoeft u de gegevens niet telkens opnieuw in te vullen.
  • Inschrijven en afspraak maken: Indien u zich via onze website bij ons inschrijft of een afspraak maakt, dan worden de gegevens die u verstrekt in het betreffende formulier of afspraakservice uitsluitend gebruikt voor het beheren van uw inschrijving en het maken van een afspraak.
  • Anamnese- of (herhaal)receptformulier: Vult u via onze website een anamneseformulier in, of vraagt u (herhaal)medicatie aan via een formulier dan bieden de gegevens die u daar geeft ons een algemeen inzicht in uw gezondheid, medicijngebruik, aandoeningen en allergieën. Deze informatie behandelen wij vertrouwelijk en gebruiken wij uitsluitend om aan u de juiste zorg te kunnen bieden.
  • Aanvragen medicatie of herhaalrecept: Vraagt u via onze website medicatie aan door in te loggen in uw persoonlijke omgeving, dan krijgt u inzicht in uw online medicatieprofiel zoals dat bij ons bekend is. Vervolgens kunt u medicatie bestellen en herinneringen instellen.
  • eConsult: Gebruikt u het eConsult voor uw vragen aan ons dan behandelen we de gegevens die u verstrekt vertrouwelijk. Om gebruik te maken van deze dienst moet u inloggen op uw persoonlijke omgeving.
  • Uw medisch dossier: In het geval u medische gegevens aan ons verstrekt kunnen deze worden opgenomen in uw medisch dossier. Dit doen wij slechts indien dat wettelijk is toegestaan of wij daarvoor uw uitdrukkelijke toestemming hebben verkregen.
  • Contactformulier: Indien u vragen heeft kunt u ons altijd benaderen door het contactformulier in te vullen. Gevraagd wordt om uw naam en contactgegevens in te vullen met daarbij een omschrijving van uw vraag. Deze gegevens worden uitsluitend gebruikt om uw vraag te behandelen en om onze dienstverlening te verbeteren.
  • Bestellen via de website: Gegevens die u verstrekt bij het plaatsen van een bestelling worden door ons gebruikt om de bestelling af te handelen. Waar nodig worden er gegevens verstrekt aan andere partijen die betrokken zijn bij het afhandelen van de bestelling, zoals de bezorgdienst.
  • Nieuwsbrief: Indien u ons toestemming geeft voor het versturen van een nieuwsbrief, gebruiken wij uw e-mailadres en naam om de nieuwsbrief aan u te versturen. Een eerder gegeven toestemming kunt u altijd intrekken, bijvoorbeeld door op de uitschrijflink te klikken die onder aan elke commerciële mailing is opgenomen.
  • Verbeteren van onze dienstverlening: Uw gegevens kunnen wij gebruiken voor het verbeteren van onze dienstverlening. Dat doen wij echter alleen indien u de gegevens met dat doel heeft verstrekt, of ons daar toestemming voor heeft gegeven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan uw feedback die u via een klachtenformulier aan ons heeft toegezonden of de toestemming die heeft gegeven voor het gebruik van cookies.

Wij zullen uw persoonsgegevens niet voor andere dan bovengenoemde doeleinden verwerken, tenzij u daar vooraf toestemming voor heeft gegeven of wij dit op grond van de wet mogen of moeten doen.

Op welke grondslagen verwerken wij uw persoonsgegevens?

Wij verwerken uw persoonsgegevens enkel op basis van een wettelijke grondslag. Voor de hierboven genoemde doeleinden verwerken wij uw persoonsgegevens op basis van de volgende grondslagen:

  • Uitvoering van de overeenkomst: voor de doeleinden die gericht zijn op het aanbieden van onze dienstverlening, bijvoorbeeld om uw inschrijving af te handelen;
  • (Uitdrukkelijke) toestemming: voor de doeleinden die gericht zijn op het verlenen van toegang tot- en het gebruik maken van de functionaliteiten van onze website, het plaatsen van cookies, het versturen van onze nieuwsbrief, of het verwerken van uw medische gegevens nadat wij daar uw (uitdrukkelijke) toestemming voor hebben verkregen;
  • Gerechtvaardigd belang: in bepaalde gevallen hebben wij een gerechtvaardigd belang bij het verwerken van uw persoonsgegevens. Dat is bijvoorbeeld het geval als wij gebruik maken van cookies ter verbetering van onze dienstverlening en die geen of een beperkte invloed hebben op uw persoonlijke levenssfeer;
  • Wettelijke verplichting: voor de doeleinden die gericht zijn op het verwerken van uw medische gegevens en het bijhouden van uw medisch dossier kunnen wij een wettelijke grondslag hebben. Daarnaast zijn wij wettelijk verplicht bepaalde gegevens te bewaren van de bestelling die u in onze webshop heeft geplaatst.

Welke persoonsgegevens hebben wij nodig?

Door het gebruiken van de website en de daarop beschikbare diensten laat u bepaalde gegevens bij ons achter. Wij bewaren en gebruiken uitsluitend de persoonsgegevens die rechtstreeks door u worden opgegeven of waarvan bij opgave duidelijk is dat ze aan ons worden verstrekt om te verwerken. Afhankelijk van de dienst die u gebruikt kunnen wij de volgende gegevens via de website verzamelen:

  • Uw contactgegevens (e-mailadres, telefoonnummer);
  • Uw naam, adres een woonplaats;
  • Accountgegevens;
  • Verzekeringsgegevens (naam verzekeraar, polisnummer, aanvangsdatum verzekering);
  • De naam van uw zorgverleners of apotheek;
  • Tijdstip van uw afspraak;
  • Betalingsgegevens en factuuradres;
  • Gegevens betreffende uw gezondheid;
  • Burgerservicenummer (BSN);
  • Klik- en bezoekgedrag;
  • Apparaatgegevens / (gepseudonimiseerd) IP-adres.

Gegevens van personen jonger dan 16 jaar

Onze website en/of dienst heeft niet de intentie gegevens te verzamelen over websitebezoekers die jonger zijn dan 16 jaar. We kunnen echter niet controleren of een bezoeker ouder dan 16 is. Wij raden ouders dan ook aan betrokken te zijn bij de online activiteiten van hun kinderen, om zo te voorkomen dat er gegevens over kinderen verzameld worden zonder ouderlijke toestemming. Als u ervan overtuigd bent dat wij zonder die toestemming persoonlijke gegevens hebben verzameld over een minderjarige, neem dan contact met ons op.

Verstrekking aan derden

Uw gegevens worden uitdrukkelijk niet aan derden verstrekt, anders dan derden die direct betrokken zijn bij de uitvoering van de overeenkomst tussen u en ons, of tenzij enige wettelijke bepaling ons hiertoe verplicht. De partijen die wij mogelijk nodig hebben voor de uitvoering van de door u aangevraagde diensten zijn:

  • Hostingpartijen en onze softwareleveranciers;
  • Betaaldienstverleners en bezorgdiensten;
  • Uw zorgverzekeraar.

Beveiliging

Wij nemen de bescherming van uw gegevens serieus en nemen passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan. Als u de indruk heeft dat uw gegevens niet goed beveiligd zijn of er aanwijzingen zijn van misbruik, neem dan contact op met ons.

Bewaartermijn

Uw persoonsgegevens worden nimmer langer bewaard dan nodig is voor de in deze privacyverklaring of op de website omschreven doelen, behoudens de gevallen waarin enige wettelijke verplichting zich verzet tegen verwijdering van de persoonsgegevens.

Websites van derden

Deze privacyverklaring is niet van toepassing op websites van derden die door middel van links met deze website zijn verbonden. Wij kunnen niet garanderen dat deze derden op een betrouwbare of veilige manier met uw persoonsgegevens omgaan. Daarom raden wij u aan de privacyverklaring van deze websites te lezen alvorens van deze websites gebruik te maken.

Cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen in de browser van uw computer, tablet of smartphone. Deze zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en dat bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen onthouden worden.

Deze cookies worden ook gebruikt om de website goed te laten werken en deze te kunnen optimaliseren. Bij uw eerste bezoek aan onze website hebben wij u al geïnformeerd over deze cookies en toestemming gevraagd voor het plaatsen ervan. U kunt zich afmelden voor cookies door uw internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kunt u ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van uw browser verwijderen.

Gebruik van permanente cookies

Met behulp van permanente cookies kunnen wij u herkennen bij een nieuw bezoek op onze website. De website kan daardoor speciaal op uw voorkeuren worden ingesteld. Ook wanneer u toestemming hebt gegeven voor het plaatsen van cookies kunnen wij dit door middel van een cookie onthouden. Hierdoor hoeft u niet steeds uw voorkeuren te herhalen waardoor u dus tijd bespaart en een prettiger gebruik van onze website kunt maken. Permanente cookies kunt u verwijderen via de instellingen van uw browser.

Gebruik van sessie cookies

Met behulp van sessie cookies kunnen wij zien welke onderdelen van de website u met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen onze dienst daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra u uw webbrowser afsluit.

Gebruik van analytische cookies

Wij houden statistieken bij op onze website, maar dit gebeurt te allen tijde geheel geanonimiseerd dan wel gepseudonimiseerd. Er worden geen statistieken bijgehouden op delen van de website waar uw gezondheidsgegevens uitgewisseld worden. Voor het bijhouden van statistieken kunnen wij gebruikmaken van onderstaande toepassingen.

Google Analytics

In de gevallen dat wij de tool Google Analytics hebben geactiveerd, worden via onze website cookies geplaatst van het Amerikaanse bedrijf Google, als deel van de Analytics dienst. Wij gebruiken deze dienst om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Deze tool is privacyvriendelijk ingesteld. Zo hebben wij Google niet toegestaan de verkregen Analytics informatie te gebruiken voor andere Google-diensten, wij laten de IP-adressen pseudonimiseren en hebben een verwerkersovereenkomst met Google gesloten.

De informatie die door Google wordt verzameld, wordt overgebracht naar en opgeslagen op servers in de Verenigde Staten. Google stelt zich te houden aan de Privacy Shield principles en is aangesloten bij het Privacy Shield-programma van het Amerikaanse Ministerie van Handel. Dit houdt in dat er sprake is van een passend beschermingsniveau voor de verwerking van eventuele persoonsgegevens.

Matomo Analytics (Piwik)

In het geval dat wij de tool van Matomo Analytics hebben geactiveerd, dan worden er (first party) cookies geplaatst om bezoekersstatistieken bij te houden. Het biedt ons de mogelijkheid om in kaart te brengen hoe bezoekers onze website gebruiken (hoelang je op een pagina blijft, van welke pagina je hier terecht bent gekomen en om het aantal unieke bezoekers te tellen). Alle gegevens blijven op onze server staan en worden nooit gedeeld met andere partijen.

Wijzigingen in deze privacy- en cookieverklaring

Wij behouden ons het recht voor om wijzigingen aan te brengen in deze verklaring. Het verdient aanbeveling om deze verklaring geregeld te raadplegen, zodat u van deze wijzigingen op de hoogte bent.

Inzage, wijzigen en verwijderen van uw gegevens

U heeft het recht om uw persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen. Daarnaast heeft u het recht om uw eventuele toestemming voor de gegevensverwerking in te trekken of bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens door Tandartspraktijk Bolhuis & Holten & Selier en heeft u het recht op gegevensoverdraagbaarheid. Dat betekent dat u bij ons een verzoek kunt indienen om de persoonsgegevens die wij van u beschikken in een computerbestand naar u of een ander, door u genoemde organisatie, te sturen. U kunt een verzoek tot inzage, correctie, verwijdering, gegevensoverdraging van uw persoonsgegevens of verzoek tot intrekking van uw toestemming of bezwaar op de verwerking van uw persoonsgegevens sturen naar de onderstaande contactgegevens. We reageren zo snel mogelijk op uw verzoek. Zorg ervoor dat u duidelijk aangeeft wie u bent, zodat wij zeker weten dat we geen gegevens van de verkeerde persoon aanpassen of verwijderen.

Autoriteit Persoonsgegevens

Tandartspraktijk Bolhuis & Holten & Selier wil u er tevens op wijzen dat u de mogelijkheid heeft om een klacht in te dienen bij de toezichthouder in het land waar u bent gevestigd. In Nederland heet de toezichthouder de Autoriteit Persoonsgegevens.

Vragen en feedback

We controleren regelmatig of we aan dit privacybeleid voldoen. Als u vragen heeft over dit privacybeleid, kunt u contact met ons opnemen door middel van de onderstaande contactgegevens.

Contact

Tandartspraktijk Bolhuis & Holten & Selier

Marquette 18
1081AG Amsterdam

Dr. H.P.B. Bolhuis

BIG-nummer: 39020106202

M. Holten

BIG-nummer: 49054328502

E.A. Selier

BIG-nummer: 99921299002

Specialist in mondgezondheid

Wilt u meer weten over ons en onze specialisaties neem gerust contact met ons op!

Contactgegevens